نکاتی درباره لاستیک خودرو

بهتر است برای خریدن لاستیک به نکاتی که در این مطلب گفته میشه توجه کنید .سه نکته درباره ی عمر لاستیک :

1- آج لاستیک

2- تاریخ مصرف

3- میزان کارکرد خودرو

 

آج لاستیک:

برای اندازه‌گیری آج لاستیک، می‌توان از ابزار مخصوص اندازه گیری عمق آج استفاده کرد که هزینه بالایی دارد. راه بعدی که هزینه‌ای هم ندارد، استفاده از یک سکه باریک است. به عنوان مثال می‌توان از یک سکه 100 تومانی استفاده کرد. قطر یک سکه 100 تومانی، 23 میلی متر است.

پس 1.6 میلی متر تقریبا به اندازه نقطه‌ای از محیط دایره سکه در زیر سال تولید، تا تقریبا زیر عبارت ریال است. برای این کار سکه را از قسمت سال تولید، داخل شیار آج لاستیک قرار می‌دهیم. اگر عبارت ریال، مشخص بود، یعنی لازم است تا به فکر یک لاستیک جدید باشید. در غیراینصورت اگر عدد سال تولید سکه، قابل دیدن بود، یعنی وضعیت اضطراری است و رانندگی با این لاستیک خطرناک است.

راه بدون هزینه بعدی توجه به شاخص ساییدگی آج لاستیک است. علامت مثلثی شکلی روی شانه لاستیک وجود دارد، که این علامت نشان دهنده محل یک برآمدگی در عرض لاستیک است. این برآمدگی، شاخص ساییدگی آج لاستیک نام دارد. این قسمت وقتی لاستیک تمیز است، قابل تشخیص است. اگر سایش آج‌های لاستیک، به اندازه‌ای باشد که ارتفاع آنها با این شاخص یکسان بود، یعنی لاستیک خودرو باید تعویض شود.

 

تاریخ مصرف

مورد بعدی که باید برای خرید لاستیک خودرو به آن دقت داشت، تاریخ مصرف لاستیک است. عمر مفید لاستیک البته بسته به برند و کیفیت آن، بین 5 تا 7 سال است.

 

میزان کارکرد خودرو

مورد بعدی مربوط به میزان کارکرد خودرو است. در شرایط معمولی، حداکثر میزان کارکرد یک لاستیک حدود 80 هزار کیلومتر است. به عقیده کارشناسان در صورتی که آج لاستیک هنوز باقی باشد، اما از تاریخ مصرف آن گذشته باشد یا کارکرد آن بیش از مقدار استاندارد باشد، باز هم لازم است تا لاستیک خودرو تعویض گردد. در غیر این صورت، امکان ترکیدن لاستیک در سرعت‌های بالا و یا در هنگام ترمزهای ناگهانی وجود دارد که بسیار نیز خطرناک است.

 

چند نکته دیگر:

از رینگ و لاستیک معیوب یا تعمیر شده هیچ وقت استفاده نکنید.

در صورت مجهز بودن خودرو به سیستم ضد قفل ABS یا سیستم ضد لغزش ASR هیچ وقت سایز رینگ و لاستیک را بدون اصلاح وضعیت سیستم مدیریت مرکزی ECU تعویض نکنید زیرا سیستم های مذکور، کارایی خود را از دست می دهند.

هیچ وقت از بالانس چرخ ها غافل نشوید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.