تفاوت خودروهای دو دیفرانسیل، تک دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک

یکی از نکاتی که می تواند برای بسیاری از افراد، پیش از خرید خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشید، آن است که نیرو محرکه ایجاد شده در موتور به کدام چرخ ها اعمال می شود. خودورهای دو دیفرانسیل، تک دیفرانسیل و چهار چرخ متحرک با هم تفاوت های بسیاری دارند. در این مطلب به بررسی تفاوت های خودروی دو دیفرانسیل و تک دیفرانسل خواهیم پرداخت و نگاهی نیز به ویژگی های خودروهای چهار چرخ متحرک می اندازیم.

دیفرانسیل چیست؟

پیش از هر چیزی باید بدانیم که دیفرانسیل چیست، زیرا پیش از بررسی تفاوت خودروهای دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل باید با مفهوم دیفرانسیل آشنا باشید.

“دیفرانسیل دستگاهی است که گشتاور موتور را طریق تقسیم می کند و به هر خروجی اجازه می دهد با سرعتی متفاوت بچرخد.”

دیفرانسیل در کلیه خودروهای سواری و کامیون های مدرن و همچنین در بسیاری از وسایل نقلیه چرخ دار چهار چرخ مشاهده می شود. این خودروها نیاز به افتراق بین هر کدام از چرخهای در حال حرکت در دوطرف محور دارند. ضمناً این باید مابین چرخ های جلو و عقب نیز رعایت شود، زیرا به دلیل امکان تغییر وضعیت چرخ ها با استفاده از فرمان، باید این تفاوت نیز در نظر گرفته شود.

چرا باید از دیفرانسل استفاده کرد؟

هنگامی که یک ماشین مستقیم در جاده حرکت کند ، هر دو چرخ با سرعت برابر در حال چرخش هستند. حال تصوی کنید در یک مسیر منحنی هستید. در چنینی وضعیتی، چرخ هایی که به سمت خارج منحنی هستند، طبق اصول ریاضی و هندسه باید مسیر طولانی تری را طی کنند. در این موقع است که نقش دیفرانسیل آشکار می شود، زیرا این قطعه می تواند با افزایش سرعت چرخ خارجی مشکل ذکر شده را رفع کند.

خودوروی تک دیفرانسیل چیست؟

همانطور که می توان از اسم این نوع خودروها حدس زد، در خودروهای تک دیفرانسیل، نیروی منتقل شده از موتور تنها بر روی یکی از محورها یعنی دوچرخ جلو، یا دو چرخ عقب اعمال شده و دوتای دیگر آزادانه عمل می کنند. این خودروها به وسایل محور جلو و محور عقب تقسیم می شوند. خودروهای تک دیفرانسیل، با توجه به عدم وجود برخی از قطعات بر روی یکی از محورها سبک تر بوده و همین سبکی باعث کاهش مصرف سوخت می شود. البته این نوع خودرو توان کمتری نیز ایجاد می کند.

خودوروی دو دیفرانسیل چیست؟

در خودروهای دو دیفرانسیل، نیروی متحرکه روی هر دو محور اعمال می شود. انواع خودروهای دو دیفرانسیلی یا دو دف را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  • اتوماتیک : در این نوع از خودروها با توجه به وضعیت خودرو و جاده، سیستم داخلی وسیله نقلیه تصمیم می گیرد، از دو دیفرانسیل استفاده کند یا یکی.
  • دائمی : این خودروها به صورت همیشگی از دو دیفرانسیل استفاده می کنند.
  • موقتی : این خودروها را می توان به صورت دستی روی حالت دو دف یا تک دف قرار داد.

خودروهایی با چهار چرخ متحرک

طراحی خودروهای چهار چرخ متحرک به گونه ای است که در زمان استفاده از آن ها تک تک چرخ ها فارق از چیزی به نام محور، نیروی متحرکه را از موتور دریافت می کنند. در این خودروها چهار نقطه اتصال به سطح وجود دارد. از این رو از این خودروها برای جاده های خاکی، سنگلاخی، گلی و شنی استفاده می شود.

هرکدام از این خودروها برای چه شرایطی مناسب است؟

اگر بخواهیم به کاربرد انواع خودروها بر اساس این تفاوت عمده اشاره کنیم، می توانیم موارد زیر را بیان کنیم:

  • تک دیفرانسیل: جاده های شیب دار و برفی
  • دو دیفرانسیل: حرکت از روی سنگ ها، جاده هایی با شیب تند
  • چهار چرخ متحرک: آفرود

در تهیه بخش هایی از  این مطلب از متنی در وب سایت howstuffworks استفاده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.