مقایسه دنا پلاس و شاهین

مقایسه دنا پلاس و شاهین G

مقایسه دنا پلاس و شاهین به شما فرصت می‌دهد تا بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید. دنا پلاس یک خودروی سدان چهار درب و پنج نفره است که توسط شرکت ایران خودرو تولید می‌شود.

این خودرو مجهز به موتور ۱٫۶ لیتری با توان ۱۰۷ اسب بخار و جعبه‌دنده ۵ سرعته است.

از ویژگی‌های دنا پلاس می‌توان به ظرفیت پنج نفره، دارا بودن چهار درب، فضای صندوق عقب مناسب، مصرف سوخت قابل قبول، قیمت مناسب و تولید داخل اشاره کرد.

اما از جمله معایب آن می‌توان به عمر پایینتر نسبت به محصولات خارجی، کیفیت پایین‌تر صنعتی، عدم وجود تولیدات متنوع و کمبود امکانات رفاهی اشاره کرد.

شاهین G یک خودروی سدان چهار درب و پنج نفره است که توسط شرکت رنوی پارسیان تولید می‌شود. این خودرو مجهز به موتور ۱٫۴ لیتری با توان ۱۰۶ اسب بخار و جعبه‌دنده ۵ سرعته است.

از ویژگی‌های شاهین G می‌توان به ظرفیت پنج نفره، دارا بودن چهار درب، فضای صندوق عقب مناسب، مصرف سوخت قابل قبول، قیمت مناسب و تجهیزات امنیتی به روز اشاره کرد.

در مجموع دنا پلاس و شاهین G هر دو خودروهای خانوادگی مناسبی برای استفاده در شهرها می‌باشند اما شاهین G از نظر کیفیت و تجهیزات امنیتی اندکی برتری دارد.

البته با توجه به تولید داخلی، دنا پلاس همچنان یکی از گزینه‌های پرطرفدار برای خانواده‌های ایرانی است پس در مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین دقت بیشتری داشته باشید.

مقایسه دنا پلاس و شاهینمقایسه دنا پلاس و شاهین

تفاوت دنا پلاس با شاهین از نظر مشخصات فنی

برای اینکه بتوانید به خوبی مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین را انجام دهید، بهترین کار این است که نگاهی به جدول مشخصات فنی این دو خودرو بیندازید. از همین رو شما می‌توانید مقایسه دنا پلاس و شاهین در جدول زیر ببینید تا بهترین تصمیم را برای خرید خود بگیرید.

خودرو شاهین دنا پلاس
سال طراحی اولیه ۱۳۹۷ ۱۳۹۳
پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۱۵۰۰ CC ۱۶۴۵ CC
بیشترین قدرت ۱۰۸ اسب بخار ۱۱۴ اسب بخار
بیشترین گشتاور ۱۷۸ نیوتون متر ۱۵۵ نیوتون متر
گیربکس پنج سرعته دستی و شش سرعت اتوماتیک پنج سرعته دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۱ ثانیه ۱۲ ثانیه
بیشترین سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت
میزان مصرف سوخت   ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
ظرفیت باک ۴۷ لیتر ۶۰ لیتر
شرایط ترمز و سیستم پایداری ترمز چهارچرخ دیسکی، مجهز به سیستم‌های ترمز EBD، ABS، BAS، GSI، ESC ترمز ضد قفل ABS، ترمز EBD، ترمز عقب و جلو دیسکی
ایربگ راننده و سرنشین جلو همراه با ایربگ پرده‌ای کیسه هوای راننده و سرنشین
سیستم صوتی دارای نمایشگر ۷ اینچی، در مدل‌های لوکس و سوپرلوکس نمایشگر ۱۰ اینچی مانیتور تصویری، دارای سیستم رهیاب، سیستم پاسخگویی به تلفن، سیستم صوتی روی فرمان تیوتر

 

مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین بر اساس قدرت موتور:

در مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین باید حتما نگاه ویژه‌ای به پیشرانه آن‌ها داشته باشید. خودرو دنا پلاس مجهز به موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر خطی با توان ۱۰۷ اسب بخار است. این موتور با وجود حجم کمتر نسبت به موتور شاهین، توان بیشتری دارد.

البته بازدهی مصرف سوخت در موتور شاهین بهتر است و مصرف سوخت آن کمتر از دنا پلاس است. مقایسه دنا پلاس و شاهین نشان می‌دهد که موتور دنا پلاس توانایی شتاب‌گیری و حرکت در سربالایی‌های شدید را دارد ولی در حالت ثابت و حرکت‌های کم سرعت شهری، موتور شاهین عملکرد بهتر و راحت‌تری دارد.

موتور شاهین مدل G مجهز به موتور ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر خطی با توان ۱۰۶ اسب بخار است. این موتور با وجود حجم کمتر، توان کمتری نسبت به موتور دنا دارد اما به دلیل بهره‌مندی از فناوری موتورسازی مدرن، بازدهی بالاتر و مصرف سوخت کمتری دارد. در نتیجه مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین به راحتی صورت می‌گیرد.

شتاب اولیه و حداکثر سرعت شاهین کمتر از دناست ولی از نظر رانندگی آرام و راحت در شهر و مسافت‌های بلند برتری دارد. صدای کمتر موتور و لرزش کمتر در دور موتورهای پایین از دیگر مزایای شاهین است.

مقایسه دنا پلاس و شاهین نشان می‌دهد که هر دو خودرو از نظر قدرت موتور توانایی لازم برای یک خودروی خانوادگی شهری را دارند.

مقایسه دنا پلاس و شاهین از نظر آپشن

مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین از نظر آپشن‌ها به شما کمک می‌کند تا بهترین انتخاب را انجام دهید. دنا پلاس به عنوان یک خودروی اقتصادی، از آپشن ها و تجهیزات استاندارد برخوردار است.

این خودرو دارای سیستم تهویه مطبوع، پخش صوتی با رادیو، ضبط و پخش دی وی دی، فرمان تلسکوپی، شیشه بالابرهای برقی، قفل مرکزی، آینه های جانبی برقی و صندلی عقب تاشو است.

امکانات رفاهی مانند دوربین دید عقب، سنسورهای پارک، چراغ مه شکن جلو و عقب، کروز کنترل و غیره در این خودرو وجود ندارد. از همین رو مقایسه دنا پلاس و شاهین نشان‌دهنده برتری شاهین از این نظر است.

شاهین به عنوان خودروی میان رده، علاوه بر تجهیزات استاندارد، از آپشن‌های بیشتری برخوردار است. این خودرو مجهز به آپشن‌های زیر است که در مقایسه دنا پلاس و شاهین بسیار مهم است.

  • دوربین دید عقب
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • نمایشگر چند منظوره در آمپر
  • دکمه‌های کنترل صوتی روی فرمان
  • بلوتوث
  • شارژر بی سیم
  • دو منبع شارژ USB
  • سیستم تهویه دو منطقه ای
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • آینه های جانبی برقی با گرمکن
  • کروز کنترل

به‌طور کلی مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین ثابت می‌کند که شاهین از آپشن‌ها و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به دنا پلاس برخوردار است که آن را به یک خودروی میان رده و خانوادگی مجهزتر تبدیل کرده است. البته دنا پلاس نیز، حداقل تجهیزات مورد نیاز برای یک خودروی خانوادگی اقتصادی را داراست.

مقایسه دنا پلاس توربو با شاهین اتومات

مقایسه دنا پلاس و شاهین در مدل‌های مختلفی از آن‌ها امکانپذیر است. بر همین اساس به بررسی دنا پلاس توربو با شاهین اتومات می‌پردازیم. دنا پلاس توربو مجهز به موتور 1.6 لیتری توربوشارژ با توان ۱۶۵ اسب بخار است.

این موتور نسبت به نسل قبلی دنا پلاس توان بیشتر و قدرت بالاتری دارد. شتاب صفر تا صد دنا توربو ۱۰.۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت است.

مزیت مهم دناپلاس توربو نسبت به شاهین اتومات، برخورداری از گیربکس اتوماتیک است که رانندگی راحت‌تری را برای راننده فراهم می‌کند.

از دیگر مزایای دناپلاس می‌توان به قیمت پایین‌تر، مصرف سوخت مناسب (حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) اشاره کرد که در مقایسه خودرو  دنا پلاس و شاهین مدنظر قرار می‌گیرد.

همچنین باید در مقایسه دنا پلاس و شاهین به این نکته اشاره کرد که شاهین اتومات دارای موتور ۱.۵ لیتری با توان ۱۱۰ اسب بخار است. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۲.۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده است.

از مزایای شاهین می‌توان به مصرف سوخت بهینه (حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر)، آرامش بیشتر موتور و سکوت مطلوب آن در مقایسه با دناپلاس اشاره کرد.

هر دو خودرو گزینه مناسبی برای خانواده‌های ایرانی محسوب می‌شوند. مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین نشان می‌دهد  که دنا پلاس توربو قدرت بیشتری دارد ولی شاهین اتومات آرامش بهتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. انتخاب بین این دو خودرو بستگی به سلیقه و نیاز راننده دارد.

تفاوت دنا پلاس و شاهین از نظر ایمنی

انجام مقایسه دنا پلاس و شاهین شما را به یک انتخاب عالی نزدیک می‌کند. خودروی دنا پلاس از نظر ایمنی مجهز به سیستم ترمز ABS و کیسه هوای راننده و سرنشین است. اما این خودرو فاقد سایر امکانات پیشرفته ایمنی مانند کنترل الکترونیکی پایداری، کیسه هوای جانبی و کیسه هوای پرده‌ای است.

همچنین ساختار بدنه دناپلاس استحکام کمتری نسبت به خودروهای مدرن دارد. به‌همین علت در تصادفات، احتمال آسیب جدی به سرنشینان بیشتر است.

اما مقایسه دنا پلاس و شاهین این مورد را تایید می‌کند که شاهین مجهز به سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌تری است که از جمله آن‌ها می‌توان به ABS، EBD، کنترل الکترونیکی پایداری، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و حتی برخی مدل‌های آن دارای کیسه هوای جانبی و پرده‌ای اشاره کرد. بدنه شاهین نیز استحکام بهتری دارد.

این خودرو در تصادفات احتمال آسیب‌دیدگی کمتری دارد.  بنابراین بر اساس مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین به‌طور کلی شاهین از لحاظ ایمنی و تجهیزات ایمنی پیشرفته‌تری نسبت به دناپلاس برخوردار است و احتمال آسیب‌دیدگی سرنشینان در تصادفات و حوادث رانندگی در آن کمتر است.

مقایسه مصرف سوخت در خودرهای دنا پلاس و شاهین

مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین باید از نظر سوخت به درستی انجام شود. خودروی دنا پلاس با موتور ۱.۶ لیتری دارای مصرف سوخت حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.

این مقدار در شرایط ترکیبی شهری و برون شهری گزارش شده است. البته مصرف سوخت واقعی دناپلاس بستگی به شرایط مختلفی مانند نوع رانندگی، بار خودرو، وضعیت جاده و ترافیک دارد. به طور کلی مصرف سوخت دنا پلاس در مقایسه با سایر خودروهای هم‌کلاس خود قابل قبول است.

این در حالی است که خودروی شاهین با موتور ۱.۴ لیتری، مصرف سوخت پایین‌تری در حدود ۶.۵ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. موتور پیشرفته‌تر شاهین و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، باعث شده تا میزان مصرف سوخت در این خودرو کاهش یابد.

البته مصرف سوخت واقعی شاهین نیز بستگی به شرایط رانندگی دارد اما به طور کلی نسبت به دنا اقتصادی‌تر است.

بنابراین با توجه به مقایسه دنا پلاس و شاهین می‌توان گفت که شاهین دارای مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به دنا پلاس است و از این لحاظ اقتصادی‌تر و مقرون به صرفه‌تر محسوب می‌شود. البته دنا نیز مصرف قابل قبولی دارد و با توجه به قیمت پایین‌تر، می‌توانید به سراغ آن بروید.

مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین از نظر تجربه رانندگی

خودروهای دنا پلاس و شاهین هر دو گزینه مناسبی برای استفاده خانوادگی و شهری هستند، اما در مقایسه دنا پلاس و شاهین باید به تجربه رانندگی آن‌ها دقت داشت. دنا پلاس با داشتن موتور ۱.۶ لیتری نسبتاً قدرتمند، شتابگیری و زور خوبی دارد. این موتور صدای بلندتری دارد و در دور موتورهای بالا ممکن است اندکی لرزش احساس شود.

دنا برای حرکت‌های تند و پرشتاب مناسب است اما در حالت آرام و ثابت، راحتی کمتری دارد. جعبه‌دنده دستی آن نیز برای ترافیک سنگین شهری خسته‌کننده می‌شود. از همین رو باید مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین را به صورت منصفانه در نظر گرفت.

مقایسه دنا پلاس و شاهین نشان می‌دهد که شاهین با موتور ۱.۴ لیتری و طراحی مدرن‌تر، رانندگی آرام و راحت‌تری دارد. صدای پایین موتور و عدم ارتعاش در دورهای مختلف، آسایش بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. شتاب اولیه شاهین کمتر از دناست اما برای ترددهای روزانه در شهر و جاده، رانندگی روان و لذت‌بخشی دارد.

در مجموع هر کدام از این دو خودرو بسته به سبک رانندگی و نوع استفاده می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین ثابت می‌کند که دنا برای رانندگی‌های پرانرژی‌تر و شاهین برای رانندگی‌های آرام‌تر شهری، گزینه‌های مناسبی هستند.

مقایسه دنا پلاس و شاهین

مقایسه دنا پلاس و شاهین از نظر طراحی ظاهری

اگر زیبایی خودرو برای شما مهم است، حتما باید مقایسه دنا پلاس و شاهین را از نظر ظاهری در نظر بگیرید. خودروی دنا پلاس دارای طراحی ساده و خطوط کلاسیک است. شکل ظاهری این خودرو تغییر چندانی در طول سالیان نداشته و همچنان طراحی اولیه و قدیمی خود را حفظ کرده است.

از ویژگی‌های ظاهری دنا می‌توان به شکل مربعی سپر جلو، چراغ‌های جلوی گرد و بزرگ، اگزوز بزرگ و مربع شکل در وسط عقب خودرو و خطوط عمود بدنه اشاره کرد.  طراحی داخلی دنا نیز ساده و بدون تزئینات خاص است که مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین را راحت‌تر می‌کند.

مقایسه دنا پلاس و شاهین بر این مورد تاکید دارد که شاهین دارای طراحی مدرن‌تر و زیباتری است. خطوط بدنه شاهین ارگانیک‌تر بوده و جلو و عقب آن طراحی جدیدتر و زیباتری دارد. چراغ‌های جلو کشیده‌تر و باریک‌تر شده‌اند.

داخل شاهین نیز با مواد با کیفیت‌تر و طراحی زیباتری روبرو هستیم. به طور کلی شاهین ظاهر مدرن‌تر و جذاب‌تری دارد.

به‌طور کلی دنا پلاس طراحی سنتی‌تر و شاهین طراحی مدرن‌تری دارند. در نهایت پس از انجام مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین، انتخاب به سلیقه شخصی راننده بستگی دارد که کدام طرح را ترجیح می‌دهد.

مقایسه دنا پلاس و شاهین

دنا پلاس یا شاهین؛ کدام را بخریم؟

دنا پلاس و شاهین هر دو از جمله پرطرفدارترین خودروهای خانوادگی در بازار ایران هستند. از همین رو مقایسه دنا پلاس و شاهین شما را به بهترین انتخاب ممکن برساند. در انتخاب بین این دو مدل می‌توان به نکات مختلفی توجه کرد.

دنا پلاس یک خودروی اقتصادی است که قیمت مناسبی دارد. این خودرو فضای داخلی خوبی برای جابجایی ۵ نفر دارد و از نظر مصرف سوخت هم عملکرد قابل قبولی دارد.

اما دنا پلاس فاقد برخی تجهیزات رفاهی و ایمنی مانند کیسه هوای جانبی، سنسور دنده عقب و دوربین عقب است. همچنین کیفیت مواد داخلی آن پایین‌تر است که باید در مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین در نظر گرفته شود.

با این حال شاهین خودرویی مدرن‌تر با امکانات بیشتر مانند تهویه مطبوع دو منطقه‌ای، صندلی‌های چرم، دوربین عقب و غیره است. از همین رو در مقایسه دنا پلاس و شاهین، بسیاری به سراغ شاهین می‌روند رانندگی با شاهین لذت‌بخش‌تر است اما سلیقه شخصی هم در این بخش مهم خواهد بود.

اما اگر به دنبال راحتی و امکانات بیشتر هستید و محدودیت بودجه کمتری دارید، شاهین می‌تواند گزینه بهتری باشد. در نهایت تصمیم‌گیری با توجه به اولویت‌ها و نیاز شماست.

سخن پایانی

دنا پلاس و شاهین هر دو خودروهای خوبی برای استفاده خانوادگی و شهری محسوب می‌شوند. در نتیجه مقایسه دنا پلاس و شاهین شما را به بهترین انتخاب می‌رساند.  دنا پلاس محصولی باکیفیت و با کارایی قابل قبول از ایران خودرو است. شاهین امکانات و تجهیزات بیشتری دارد و رانندگی راحت‌تری را ارائه می‌دهد.

در نهایت انتخاب بین این دو خودرو بستگی به اولویت‌های راننده در بودجه، امکانات رفاهی، میزان رانندگی و سلیقه شخصی دارد. هر دو خودرو گزینه‌های خوبی برای خریداران ایرانی هستند. از همین رو شما می‌توانید با مقایسه خودرو دنا پلاس و شاهین به بهترین گزینه دست پیدا کنید.

سوالات متداول

  • بین دنا پلاس و شاهین کدام یک امکانات رفاهی بیشتری دارد؟

شاهین به دلیل جایگاه بالاتر، از امکانات رفاهی بیشتری نسبت به دنا پلاس برخوردار است. تهویه مطبوع دو منطقه‌ای، صندلی‌های چرم، دوربین عقب، سنسورهای پارک و … از جمله مواردی است که در شاهین وجود دارد و دنا پلاس فاقد آن است.

  • کدام یک ایمنی بالاتری دارد؟

شاهین G نسبت به دنا پلاس از استانداردها و تجهیزات ایمنی پیشرفته‌تری بهره می‌برد. سیستم ترمز ABS و EBD، کیسه هوای جلو و جانبی، و کنترل الکترونیکی پایداری از جمله مزایای ایمنی شاهین است.

  • کدام یک طراحی ظاهری زیباتر و مدرن‌تری دارد؟

بدون شک شاهین طراحی ظاهری زیباتر و مدرن‌تری نسبت به دناپلاس دارد. خطوط ارگانیک بدنه، طراحی جلوپنجره و چراغ‌های جذاب، و کابین داخلی زیبا از ویژگی‌های ظاهری شاهین است.

  • کدام خودرو مناسب خانواده‌های پرجمعیت‌تر است؟

هر دو خودرو ظرفیت ۵ نفره دارند و برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب هستند. البته فضای داخلی شاهین به لطف طراحی بهتر کمی وسیع‌تر به نظر می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.