تفاوت برق DC با برقAC

به صورت کلی جریان برق به دو دسته برق مستقیم(Direct Current)  و برق متناوب(Alternative Current)  تقسیم بندی میشود. جریان مستقیم مانند برق باتری بوده و نسبت به زمان ثابت می باشد. جریان متناوب نسبت به زمان متغیر بوده و با تغییر زمان تغییر میکند. برای اطلاع از تفاوت برق AC و DC با ما در فنی مگ همراه باشید.

کاربردهای برق DC وAC

جریان DC وAC کاربردهای فراوانی دارند. جریان AC در مصارف خانگی، صنعتی و … مورد استفاده دارد. همچنین جریان DC در اکثر تجهیزات صوتی  و تصویری استفاده میشود. در این نوع تجهیزات  معمولا برق AC با استفاده از مبدل های مختلف به برق DC تبدیل میشود.

ژنراتورهای برق DC وAC

تولید کنندگان برق DC وAC متفاوت هستند. ژنراتورهای موجود در نیروگاه ها از نوع AC هستند. ژنراتورهایDC نیز در جوشکاری مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین برق تولیدی توسط پنل های خورشیدی نیز از نوع DC است.

نحوه ی تبدیل برق DC به AC

برای تبدیل برق DC به AC از اینورتر استفاده میشود که نحوه ی کار اینوتر و انواع آن را در مقالات آینده مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

نحوه ی تبدیل برق AC به DC

برای تبدیل برق AC به DC از مبدل های یکسو کننده دیودی استفاده میشود. با استفاده از این مبدل ها و فیلترهای خازنی میتوان ولتاژ صاف و بدون اعوجاج تولید کرد. که به این ترتیب می توان از صحت عملکرد سیستم اطمینان حاصل نمود.

انواع جریان متاوب یاAC

هر جریان متغیر را جریانAC می نامیم. جریان متناوب میتواند به صورت سینوسی، مثلثی، مربعی، دندانه اره ای و سایر شکل موج ها باشد.

نحوه ی دیدن برق AC به DC

برای دیدن برق برق AC و DC از اسیلوسکوپ استفاده میشود که اسیلوسکوپ دارای صفحه نمایشی است که پارامترهای مختلف شکل موج را میتوان در آن مشاهده کرد. برای این کار از وسیله ای به اسم پروب استفاده می شود که از جمله تجهیزات معمول همراه اسیلوسکوپ است.

امیدواریم مطلبی که در مورد تفاوت برق  AC و برق DC مطالعه کردید، برای شما مناسب باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.