سنسور اکسیژن : آشنایی با این قطعه از خودرو و نحوه عملکرد آن

این مطلب یک راهنمای مفصل در مورد نحوه عملکرد سنسور اکسیژن خودرو و وظایف آن است. در این مطلب به پرسش های زیر پاسخ خواهیم داد:

  • سنسور اکسیژن چیست؟
  • این سنسور در کجای خودرو واقع شده است؟
  • این سنسور چه کاری انجام می دهد؟
  • حسگر اکسیژن بالادست (سنسور شماره 1 اکسیژن) چیست؟
  • حسگر اکسیژن پایین دست (سنسور شماره 2 اکسیژن) چیست؟

سنسور اکسیژن چیست؟

سنسور اکسیژن که در برخی موارد با نام “سنسور O2” نیز شناخته می شود (به استناد فرمول شیمیایی اکسیژن) در منی فولد اگزوز خودرو نصب می شود تا میزان اکسیژن سوخته نشده را در حال خروج دود از اگزوز اندازه بگیرد.

سنسور اکسیژن در کجای خودرو واقع شده است؟

اینکه سنسور اکسیژن در کجا واقع شده باشد، تا حد بسیار زیادی به مدل خودرو مرتبط است. تمامی خودروهای ساخته شده پس از سال 1996 به طور اجباری دارای دو سنسور اکسیژن در بالادست و پایین دست بدون وابستگی به مبدل کاتالیست هستند.

البته لازم به ذکر است که موتورهای V6 و V8 به دلیل داشتن دو خروجی اگزوز دارای دو کاتالیست و به این ترتیب 4 سنسور هستند.

این قطعه چه کاری انجام می دهد؟

این حسگر به طور خودکار در زمان گرم شدن ولتاژ تولید می کند و شروع به فعالیت می نماید. دمای کاری این سنسور تقریباً 600 درجه فارنهایت است. در نوک سنسور اندازه گیرنده اکسیژن یک لامپ سرامیکی زیرکونیوم نصب شده است. در این سنسور لایه ای از جنسس پلاتین وجود دارد که می تواند به عنوان یک الکترود عمل کند. اختلاف سطح پتانسیل ایجاد شده در الکترود این لامپ مشخص کننده میزان اکسیژن موجود است. هرچه میزان اکسیژن کمتر باشد، ولتاژ به وجود آمده نیز کمتر خواهد بود.

حسگر اکسیژن بالا دست یا اولیه چیست؟

حسگر بالا دست یا اولیه اکسیژن با منی فولد در ارتباط است. این حسگر میزان اکسیژن باقی مانده از عمل احتراق را پیش از گذشتن ضایعات سوخت از کاتالیزور اندازه می گیرد. اطلاعات ارسالی از این سنسور به موتور می تواند نشان دهدکه میزان اکسیژن ترکیب شده با بنزین مناسب است یا خیر. ماژول پیشرانه پس از بررسی اختلاف پتانسیل موجود در این حسگر می تواند مشخص کند که برای احتراق به اکسیژن بیشتری نیاز است یا خیر.

حسگر اکسیژن پایین دست یا ثانویه چیست؟

سنسور پایین دست اکسیژن در انتهای کاتالیزور اگزوز واقع شده است و وظیفه دارد به بررسی سطح اکسیژن موجود پس از گذر کردن از کاتالیزور بپردازد. در صورتی که فرایند سوختن در خودرو به درستی انجام شود، ولتاژ به وجود آمده توسط حسگر پایین دست باید چیزی در حدود 0.45 ولت باشد.

منبع مطلبی که خواندید وب سایت fixedapp است و توسط نویسندگان فنی مگ از آن وب سایت به فارسی بازگردانده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.