موتور پیچیده ای در زیر کاپوت خودرو ها وجود دارد که با شکل اولیه Henry Fordمتفاوت است.
برای کنترل:
1. آلایندگی و آلودگی هوا 2. کاهش مصرف سوخت 3. افزایش کارایی موتور کامپیوتری برای ماشین ساخته شد که موارد مختلفی را محاسبه می کند که اسم آن Engine Control Unit یا همان ECU نام دارد، ECU واحد کنترل موتور خودرو است.
ECU تشکیل شده از: چیپست ها و ریز پردازنده ها است و ECU وظیفه ی جرقه زدن شمع، مقدار سوخت ورودی، کنترل دریچه هوا را برعهده دارد.
قسمتهای مختلف ECU:
مبدلهای آنالوگ به دیجیتال:
این قطعات، خروجی برخی سنسورهای موجود در خودرو، مانند سنسور اکسیژن را بررسی میکنند.
خروجیهای دیجیتالH Level :
ECU در جرقهزنی شمعها، باز و بسته شدن انژکتورها و روشن و خاموش شدن فن تصمیمگیرندهی اصلی است.
مبدلهای دیجیتال به آنالوگ:
پردازندهی ECU یک قطعهی دیجیتال است، بنابراین برای تبدیل اعداد دیجیتال به ولتاژ آنالوگ، نیازمند قطعهای دیگر است و باید بتواند خروجی ولتاژ آنالوگ هم داشته باشد تا بر برخی از اجزای پیشرانهی خودرو هم تأثیر داشته باشد.
فرم دهندههای سیگنال:
برای تنظیم ورودیها یا خروجیها پیش از خوانده شدن از فرهمدهنده یا کاندیشنر سیگنال استفاده میشوند.
روش کار ECU در ماشین:
برای انجام فعالیت های خود ECUنیاز به اطلاعات ماشین دارد. سنسور های مختلفی در ماشین وجود دارند که شرایط را به ECU گزارش می دهند و آنها شامل:
• سنسور دور موتور یا RPM
• سنسور فشار داخل مانیفولد یا MAP
• سنسور دریچه گاز یا TPS
• سنسور دمای آب یا CTS
• سنسور دمای هوا ATS
• سنسور اکسیژن یا لاندا
• سنسور ضربه
محل ECU در خودرو:
محل نصب ECU در خودرو بسته به سازنده ماشین دارد و مکان مشخصی در همه ماشین ها ندارد. به طور مثال می تواند داخل اتاق و زیر داشبورد باشد و یا در زیر کاپوت خودرو و در کنار موتور (مانند ECU پژو ۲۰۶ و..) نصب شده باشد. بسته به مدل ماشین خود می توانید دفترچه ماشین را مطالعه کنید تا با محل دقیق آن آشنا شوید.
خراب شدن ECU :
در هنگامی که خودرو روشن است، کابل باتری را جدا نکیند و برای امتحان وایر شمع، آن را روی بدنه نزنید. همچنین این قطعه داخل محفظه ای ضد آب قرار دارد و آب می تواند باعث خرابی آن شود.