در این مقاله میخواهیم درباره دو موضوع گاز CNG چیست و تفاوت آن با بنزین ؟ صحبت نماییم .گاز CNG به دلیل آلودگی کمتر نسبت به گاز مایع، گازوئیل و بنزین جایگزین این سه مورد شده است همچنین در هنگام نشتی به سرعت در هوا پراکنده می شود و از ایمنی بیشتری برخوردار است. CNG یک گاز طبیعی فشرده است.
معایب CNG :
- هزینه نصب ایستگاههای توزیع سوخت گاز طبیعی نسبتا” گران است.
- برای نصب مخازن ذخیره گاز طبیعی بر روی خودروهای موجود، محدودیت فضا وجود دارد.
- گاز متان دارای اثر گلخانه ای است. اثر گلخانه ای متان حتی از اثر گلخانه ای دی اکسید کربن نیز بیشتر است.
- پیمایش مسیر کمتر خودروهای گازسوز نسبت به نمونه های مشابه بنزین سوز.
- نیاز به تقویت سایر قسمتهای خودرو مثل کفی (Chassis) و محور (Axle) نسبت به نمونه های مشابه بنزین سوز به دلیل افزایش وزن این خودروها.
- در موتورهای دوسوخته افزایش مصرف سوخت خودرو درحالت مصرف بنزین نسبت به خودروهای بنزین سوز داریم.
- معایب استفاده از گاز CNG به عنوان سوخت خودرو
- خودروهای گازسوز تبدیلی برای رانندگی در ارتفاعات مناسب نمی باشند.
- افت دما در اثر افت فشار در شیر تنظیم فشار باعث تقطیر و یخ زدن بخار آب موجود در گاز می شود.
- سرعت احتراق متان نسبت به بنزین کندتر است
- خوردگی بیشتر قطعات مسیر خروجی محصولات احتراق از موتور در موتورهای گازسوز
- نیاز به تقویت سامانه افروزش در موتورهای دوگانه سوز
مقایسه بین CNG و بنزین :
استفاده از سوخت CNG به جای بنزین نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد و هزینه ساخت یک ایستگاه سوختگیری CNG حدود ۸ برابر هزینه ایجاد یک جایگاه سوختگیری بنزین بوده. ایران در انجمن جهانی خودروهای گازسوز به عنوان دارنده بزرگترین ناوگان خودروهای گازسوز در سال ۲۰۱۱ معرفی شده است.
سوخت CNG نسبت به سایر سوختهای هیدروکربنی دارای پائین ترین نسبت کربن به هیدروژن (۱ اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) است. سوختن CNG کربن کمتری بر جای گذاشته و در خودروهای گازسوز بعلت کاهش قابل ملاحظه این رسوبات (کربن)، در منطقه احتراق، ورودی سوپاپ ها، سرپیستون ها و شیارهای رینگ ها، امکان گریپاژ کردن قطعات به مراتب کاهش یافته.
همچنین به علت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده های خروجی، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آنها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گاز سوز نیز کاهش می یابد. که همه اینها باعث افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین و همچنین LPG میباشد.
زمانی که موتور اتومبیل شما سرد است، بنزین بر روی دیواره سیلندرها تقطیر میشود و به پایین یعنی به سمت کارتل روغن سرازیر میشود.
این مقدار اگر چه بسیار ناچیز و غیر قابل اندازه گیری است ولی در دراز مدت باعث خراب شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن میشود در حالی که گاز طبیعی حتی در دمای ۱۰ درجه زیر صفر هم تقطیر نمیشود و حتی اگر در مجاورت روغن قرار گیرد باعث خراب شدن آن نخواهد شد.
برای به کارگیری گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو باید آن را در جایگاه های سوختگیری با فشار ۲۰۰ تا ۲۲۰ بار متراکم نموده که در چنین فشاری دانسیته انرژی حجمی گاز طبیعی یک سوم بنزین بوده.