شارژ کولر خودرو

رطوبت

اگر یک شیلنگ لاستیکی و یا بست پلاستیکی و یا هر قطعه دیگری از سیستم کولر ماشین، خراب شود و اجازه نفوذ رطوبت را به داخل سیستم بدهد، رطوبت وارد شده با گاز مبرد مخلوط شده و یک اسید خورنده ایجاد می کند که موجب ایجاد سوراخ های نشت گاز و خرابی دیگر اجزای سیستم کولر نیز می گردد.

زمان کارکرد

ساییده شدن یک بست و یا لاستیک و یا سوراخ شدن و ترک برداشتن لوله های سیستم کولر خودرو، می تواند منجر به نشت گاز کولر شود. برخی از گازهای مبرد خاصیت فراریت دارند که این امر، خود موجب کاهش مقدار آنها پس از گذشت مدت زمان یکی دو سال می گردد.

محبوس نبودن

گاهی ممکن است در معرض عوامل مزاحم بسیاری چون نمک هایی که در فصل زمستان بر روی جاده می پاشند و یا سایر عوامل خورنده دیگر، که می تواند قطعات و لوله ها را خورده و سوراخ نماید و موجب نشتی گردد، قرار داشته باشند.

خسارت ناشی از عوامل جاده ای و تصادف

در اثر برخورد یک سنگ، افتادن در یک گودال و یا هر عامل مزاحم و آسیب زایی که ممکن است بر روی جاده پیش بیاید، اجزای سیستم کولر ماشین مانند لوله ها، شلنگ ها، بست و غیره، آسیب دیده و سوراخ شوند و نشتی گاز مبرد به وجود بیاید. حتی در اثر تصادفات جاده ای نیز ممکن است برای سیستم خنک کننده مشکلی پیش آید.

چه وسایلی برای شارژ گاز کولر ماشین لازم است؟

1. شیلنگ مخصوص یا استفاده از کپسول ۱ کیلویی گاز R134 به همراه گیج و شیلنگ

2. رابط شیلنگ

3. گیج مانوفیلد

4. کپسول یک کیلویی گاز

برای رفع نشتی گاز کولر خودرو چه کارهایی انجام دهیم؟

نشتی گاز کولر به اواپراتور مربوط است که باید آن را تعمیر و یا تعویض کنیم. اگر سوراخ یا ترک به وجود آمده خیلی بزرگ باشد، ممکن است تعویض اواپراتور تنها گزینه ممکن باشد. در صورتی که نشتی به لوله و یا یک بست مربوط است، می توانید رفع نشتی را خودتان نیز انجام دهید.

مراحل شارژ گاز کولر ماشین به ترتیب زیر است:

در ابتدا باید داخل موتور را نگاه کرده و لوله کولر و شیر یا اصطلاحا والو کولر را پیدا کنید. در مرحله بعد درپوش آن را که معمولا آبی رنگ است، باز کنید و با انگشت یا یک وسیله دیگر شیر کولر را فشار دهید.

اگر گاز با فشار بیرون زد، مشخص می شود که سیستم دارای گاز است و باید تکمیل گاز شود. اما اگر گازی بیرون نزد، مشخص می شود که سیستم فاقد گاز بوده و باید کامل شارژ گاز شود.

شیلنگ گیج را به شیر یا همان والو متصل کنید و کمی پیچ شیلنگ نزدیک گیج را باز کرده تا هوای داخل شیلنگ خارج شود. توجه داشته باشید که ‌به هیچ عنوان نباید بجز گاز، هوا یا رطوبتی وارد سیستم شود.

سپس شیر کپسول را باز کنید و اجازه دهید مقداری گاز وارد سیستم شود. شیر گیج را بسته و ماشین را روشن کنید. کولر را روشن کرده و سرعت فن را بر روی بیشترین حالت ممکن قرار دهید. گیج فشار را نگاه کرده و عدد آن را بخوانید.

در صورتی که این عدد بین ۳۵ تا ۴۰ psi بود، عملیات شارژ گاز به اتمام رسیده است. اگر عدد گیج از این مقدار کمتر بود، مجددا شیر کپسول را باز کنید و اجازه دهید تا مقدار فشار به عدد مورد نظر برسد. در حالتی که این عدد بیشتر از بازه مورد نظر بود، می بایست مقداری از گاز موجود در سیستم را خالی کنید تا فشاری بر روی کمپرسور کولر خود نداشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.