رله دوبل چیست ؟

قطعه ای که وظیفه کنترل و برق رسانی به قسمت های سوخت رسانی و کامپیوتر خودرو را برعهده دارد رله دوبل می باشد. در صورت خرابی این قطعه، معمولا خودرو روشن نخواهد شد.

رله دوبل در سه حالت مختلف می تواند برق مورد نیاز قطعات خودرو را تامین کنید. از آنجا هر کدام از این قطعات در حالت های مختلف سوئیچ بسته، سوئیچ باز و خودروی روشن، به میزان نیروی الکتریکی متفاوتی نیاز دارند، از این جهت این رله در خودرو تعبیه شده است تا در این سه حالت بتواند دقیقا همان میزانی برق رسانی داشته باشد که قطعه مورد نظر نیاز داشته باشد.

قطعاتی که از طریق رله برقشان تامین می شود شامل :

• پمپ بنزین

• ECU

• انژکتورها

• کویل

• شیر کنیستر

• گرمکن دریچه گاز

• گرمکن سنسور اکسیژن

• چراغ چک

این قطعات جزو مهمترین قطعات خودرو هستند که با نیروی الکتریکی کار می کنند و اگر به هر کدام از این قطعات، میزان ولتاژ مورد نیاز ارسال نگردد، خودرو به طور کلی خاموش و یا ضعف عملکردی خواهد داشت. در حالت سوئیچ باز ولتاژ مثبت به سنسور سرعت می رسد برای ۲ تا ۳ ثانیه برق پمپ بنزین و اجزاءئ نظیر کویل دوبل،انژکتورها،گرمکن سنسور اکسیژن و گرمکن دریچه گاز از طریق این رله تامین میشود.

اگر در زمان مشخض شده موتور خودرو روشن نشود در این صورت ولتاژ مثبت اخیر قطع می گردد. صدایی که هنگام باز کردن سوئیچ قبل از استارت شنیده می شود صدای پمپ بنزین هست که پس از زمان مذکور قطع می شود .

بزرگترین حسن فعال شدن پمپ به مدت چند ثانیه قبل از استارت ، شارژشدن بنزین در ریل سوخت میباشد که باعث بالارفتن فشار بنزین پشت انژکتورها و درنتیجه پاشش بهتر بنزین در زمان استارت می شود .

زمانی که موتور روشن است تغذیه اجزاء سیستم انژکتوری از مسیر همین رله تداوم دارد و در مواقع اضطراری می توان با دادن برق مستقیم به مسیر اصلی ، تمامی مصرف کننده ها را برق دار کرد و خودرو را روشن نمود . در خودرو های پ‍ژو ۴۰۵ و سمند رله دوبل بصورت افقی در بالای رادیاتور در زیر لبه ورق خم خورده سینی فن نصب گردیده است.

در خودروی پراید جنب باطری و مخزن آب رادیاتور و همچنین در زانتیا در محفظه ECU قرار دارد در خودروی ۲۰۶ این رله در محفظه BM34 قرار دارد. در پراید، این قطعه در کنار باتری خودرو قرار گرفته است و در سایر خودروها، رله در محفظه ECU قرار دارد.

خرابی های رله دوبل شامل:

1. روشن نشدن خودرو اولین نشانه های خرابی رله دوبل، است. اگر خودرو پس از استارت زدن روشن نمی شود، ممکن است رله دوبل آن دچار مشکل شده باشد.

2. هنگام باز کردن سوئیچ، برای دو الی سه ثانیه صدای آغاز به کار پمپ بنزین شنیده می شود. اگر این صدا پس از باز کردن سوئیچ شنیده نشود، می تواند دلیل بر خرابی رله باشد.

3. اگر پس از باز کردن سوئیچ، چراغ چک خودرو روشن نشود، می تواند نشانه ای بر خرابی رله دوبل باشد.

4. پس از باز کردن سوئیچ، صدای تیک ماننده خفیفی از خودرو شنیده خواهد شد که در صورت خرابی رله، این صدا شنیده نمی شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.