تنظیم موتور یا تون آپ

تنظیم موتور یا تون آپ به مجموعه کار هایی گفته میشود که باعث کاملتر شدن احتراق و در نتیجه افزایش بازدهی و کاهش راندمان موتور میشود. مهم ترین عامل تنظیم موتور احتراق کامل است. جرقه ، هوا و سوخت سه عاملی هستند که باعث احتراق می شوند. تنظیم موتور نقش مهمی در عملکرد موتور دارند.

چگونه متوجه شویم که خودروی ما نیاز به تنظیم موتور دارد:

1. موتور ماشین بد استارت می خورد و یا به سختی روشن می شود

2. چراغ چک موتور روشن شده

3. در زمان کار کردن درجا احساس لرزش می کنید

4. از شتاب اتومبیل کاسته شده و اصطلاحا نفس ندارد

5. مصرف سوخت بالا رفته

6. از موتور صدای اضافی شنیده می شود و یا صدای موتور افزایش پیدا کرده

7. از اگزوز دود سیاه رنگ خارج می شود

فواید تنظیم موتور :

• بهبود کارکرد موتور و عملکرد آن

• کاهش مصرف سوخت

• افزایش شتاب اتومبیل

• کاهش صدا و گرمای موتور

• کاهش آلایندگی و دود خرورجی از اگزوز

• طول عمر بیشتر موتور و قطعات مکانیکی و الکترونیکی

در کار تنظیم موتور خودروهای انژکتوری، برخلاف خودروهای کاربراتوری که کاملا سنتی و تجربی بود، باید از دستگاه ها و ابزار های خاصی استفاده کرد. از دستگاه هایی که در تنظیم موتور خودرو استفاده میشوند میتوان دستگاه چهار گاز ، دستگاه دیاگ و دستگاه شستشوی انژکتور را نام برد.

در این کار ابتدا با دستگاه دیاگ ورودی ها و مقادیر سنسور ها رو میسنجیم و با دستگاه چهار گاز خروجی های اگزوز را میسنجیم. اما بعضی موارد بر روی این دستگاه ها قابل بررسی نیستند. قطعه ی سوزن انژکتور را باید باز کنیم و بر روی دستگاه شستشوی انژکتور تست کرده و در صورت نیاز شستشو میدهیم.

خیلی از قطعات سنسوری تاثیر مستقیم بر تنظیم موتور خودرو دارند. یکی از این قطعات سنسور اکسیژن است که روی اگزوز قبل از کاتالیزور بسته میشود. صحت عملکرد این سنسور با دستگاه چهار گاز قابل بررسی است.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.