تست پنج گاز

دستگاه تست پنج گاز, دستگاه اندازه گیری استاندارد، که برای سنجش میزان گاز‌های خروجی از اگزوز شامل :

  • HC (هیدروکربن‌های نسوخته)
  • CO (مونوکسید کربن)
  • CO۲ (دی اکسید کربن)
  • O۲ (اکسیژن)
  • N O X (ناکس)

 

تنظیم موتور با دستگاه پنج گاز:

در این نوع از تنظیم موتور هدف کم کردن گاز های co h c lambda c o 2 است. در این فرایند گاز های آلاینده ی مضر و سمی باید به حداقل برسد. در این تنظیم موتور مصرف و شتاب خودرو ملاک نیست و مهمترین قسمت فقط تنظیم کردن گاز های آلاینده است. در تنظیم موتور معاینه فنی با دستگاه پنج گاز امکان پذیر نیست.

زیرا نمیتوان تجربی و بدون ابزار و دستگاه مخصوص شروع به تنظیم موتور کرد. بلکه نیاز به دستگاهی مخصوص است که نازل آن در داخل اگزوز قرار گیرد و توسط یک نمایشگر پارامترهای مربوط به آلاینده های خروجی خودرو را بررسی کرد و نسبت به هر پارامتر تنظیم انجام شود.

 

تنظیم موتور با دستگاه پنج گاز چه کاری انجام میدهد؟

در بعضی مواقع بر روی دستگاه پارامترهایی که نشان میدهد نیاز است هوای خودرو تنظیم شود. در بعضی مواقع هم جرقه و یا سوخت باید در لحظه تنظیم شود. در بعض موارد در تون آپ های خاص حتی نیاز به تنظیم نیست و اگزوز ایراد دارد و حتی موتور خودرو نیاز به تعمیرات خاصی دارد. تشخیص اینها با دستگاه چهار گاز یا همان پنج گاز انجام میشود. برای تنظیم کردن موتور خودرو با دستگاه پنج گاز در هزینه و وقت شما بسیار صرفه جویی میشود.

 

چند مورد از دستگاه و سوخت سنج  تست پنج گاز:

1- دستگاه پنج گاز و سوخت سنج کروتک Q R O 401 :

دستگاه پنج گاز و سوخت سنج کروتک ابتدا مقادیر گازهای خروجی N O x,O 2,H C,CO 2,CO و سپس مقادیر دور موتور، Lambda و دمای روغن را اندازه گیری می نمایند.

 

2- سوخت سنج فرانسوی کپلک مدل CAP-3201:

سوخت سنج فرانسوی کپلک مدل CAP-3201 با قابلیت تست گازهای آلاینده و دودسنج (جهت خودروهای LPG، دیزلی و بنزینی) را داشته و گازهای O 2, CO, C O 2, H C و N O X (در مدل 5 گاز) را اندازه گیری می کند.

 

3- سوخت سنج 5گاز C AP E L EC فرانسه:

-استاندارد O I M L R 99 C L A S S 0/ISO 3930 STANDARD -آنالیز بیش از 200 خودرو در روز -جهت انواع سوخت خودرو(C N G-LPG-بنزینی و…) -WARM UPکمتر از 5 دقیقه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.