بیت کوین به زبان ساده

در سال 2008 که شروع بحران اقتصادی در آمریکا بود بسیاری علت این بحران را سفته بازی بانک های آمریکایی و وال استریت بر روی خرید و فروش اوراق وام های مسکن می دانند باعث شد بسیاری از بانک های آمریکایی ورشکسته شده و پول مردمی که پس انداز های خود در بانک های ذخیره کرده بودند به یک باره به سرقت رفته و توان مالی وام گیرندگان نیز به شدت کاهش یابد و به دنبال آن حجم زیادی از وام های مسکن اعطا شده سر رسید شد و وام گیرندگان نتوانستند بدهی های خود را به بانک ها بازگردانند و بسیاری خانه و سر پناه خود را به یک باره از دست دادند.

 

بیت کوین اولین ارز رمزنگاری‌ شده‌ جهان است در سال 2008 توسط فرد یا افراد ناشناسی با نام مستعار ساتوشی ناکاماتو و توسط مقاله‌ای با عنوان “بیت کوین:

یک سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا” معرفی شد.

در واقع بیت کوین شبکه‌ای از تراکنش‌ها بر بستر بلاک چین است، که به کاربران آن امکان می‌دهد بدون هیچ واسطه و بدون حضور یک سیستم مرکزی (مانند بانک) نسبت به انتقال پول به یکدیگر اقدام کنند.

شبکه انتقال بیت کوین هیچ مالکی ندارد و در واقع بیت‌ کوین برای کسی نیست، این شبکه سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ ارگان و یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود و انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌رسانی شده و تمام شبکه از،آن،مطلع،خواهند،شد.

 

خصوصیات کلیدی بیت کوین :

  1. عدم نیاز به اعتماد به طرف سوم
  2. عرضه محدود- بدون تورم بودن
  3. عدم امکان تقلب و انتشار پول جعلی
  4. دفتر کل شفاف و بدون محرمانگی

 

آیا امکان خرید با بیت کوین‌ وجود دارد؟

بله، شرکت‌ها و فروشگاه‌های مختلفی در جهان وجود دارند که در ازای خدمات و کالاهای خود بیت کوین را نیز قبول می‌کنند هر سال نیز به تعداد مراکزی که بیت کوین را به عنوان پول قبول می‌کنند افزوده می‌شود.

همچنین امکان این وجود دارد که دو فرد تاجر برای مبادلات آسان میان خود از Bitcoin به عنوان پول استفاده کنند. پس بیت‌ کوین فقط صرفا یک سرمایه‌گذاری نیست و می‌تواند به عنوان پول نیز کاربرد داشته باشد. مالکیت بیت کوین ها بر روی شبکه بلاک چین ثبت می‌شود که باعث می‌شود نودهای مختلفی در سراسر دنیا به صورت هم‌زمان اطلاعات حساب‌ها را نگهداری کنند و به این ترتیب امکان تقلب در حساب‌ها از بین می‌رود.

برای انتقال یک بیت‌ کوین تنها لازم است با کلید خصوصی خود که به منزله امضای شماست از شماره حسابی که کلید عمومی است، مقداری بیت‌ کوین را به یک آدرس دیگر بفرستید و این فرآیند را به شبکه اعلام کنید.

استخراج کنندگان درون شبکه در حالت ایده‌آل این تراکنش را در اولین بلوک ساخته شده بلاک چین بعد از دریافت این پیام قرار خواهند داد و این تغییر در دفتر کل توزیع شده را به یکدیگر اعلام می‌کنند و بنابراین شما می‌توانید مبلغ زیادی پول را زمان کمی از یک سوی دنیا به طرف دیگر بفرستید.

 

موسس شبکه کجاست؟

فرد یا افراد ناشناسی که تحت نام ساتوشی ناکاماتو در سال 2008 شبکه بیت‌ کوین را تاسیس کردند، تا سال 2011 در گروه بیت کوین فعالیت می‌کردند و پیام‌هایی را رد و بدل می‌کردند، اما به ناگهان ناپدید شدند و دیگر هیچ پیامی از این نام مستعار دریافت نشد.

 

آیا شبکه بیت‌ کوین قابل هک است؟

اگر یک هکر بخواهد این شبکه را هک کند و اطلاعاتی را در آن تغییر دهد باید 51 درصد دستگاه‌های کامپیوتری متصل به شبکه بیت کوین را هک کند، این اقدام به دلیل صرف انرژی و هزینه‌ی زیادی که برای شخص هکر دارد، انگیزه هک این شبکه را از بین می‌برد، زیرا با صرف این انرژی و هزینه می‌توان اقدام به استخراج مقادیر زیادی Bitcoin پرداخت و در مقایسه با هک این شبکه به سود بسیار زیادتری دست یافت.

 

آیا کسی می‌تواند در شبکه‌ی Bitcoin دخالت کند؟

خیر این شبکه به شخصی تعلق ندارد و تبادلات در این شبکه به صورت کاملا آزاد انجام می‌شود. دولت و شخصی نمی‌توانند تراکنش‌های شبکه را دستکاری کند. ولی همه‌ی افراد متصل به شبکه می‌توانند تراکنش‌های انجام شده بر روی شبکه را مشاهده کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.