آیا مکمل های سوخت یا اکتان بوستر بنزین واقعا کار می کنند؟

مکمل های سوخت یا افزاینده های اکتان بنزین(بوستر) استاندارد موجود در بازار قطعا می توانند اکتان بنزین را به منظور بهسوزی افزایش دهند  و در این پست میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا آیا مکمل های سوخت یا اکتان بوستر بنزین واقعا کار می کنند؟

تقویت کننده های اکتان با کیفیت بالا می توانند اعداد اکتان شگفت انگیزی را ادعا کنند، با این حال بسیاری از این محصولات موجود در بازار از آنچه روی محصول درج شده است متفاوت است.

این واقعیت که با اضافه کردن اکتان چه میزان افزایش قدرت در موتور ملموس است به چندین متغیر بستگی دارد،اگر شما یک خودرو قدیمی کاربراتوری با موتور کم حجم استفاده می کنید مسلما تغییر زیادی نخواهید دید ولی در یک ماشین انژکتوری که سیستم سوخت رسانی توسط ECU کنترل می شود و از یک موتور قدرتمند یا توربو شارژ بهره می برد.

اضافه کردن مکمل بنزین بهبود قابل توجهی در عملکرد و مصرف سوخت، به ویژه خودروهایی که موتور آنها برای سوخت با اکتان 98، طراحی شده است. خودرو های کاربراتوری نیاز به تنظیم موتور مجدد دارند تا نتیجه همانند خودرو های مدرن ملموس شود.

 

نحوه عملکرد افزودنی های سوخت چگونه است؟

یکی از پرسش های شایعی که در مورد تقویت کننده های اکتان مطرح می باشد این است که چطور چنین دوز و مقدارکوچکی می تواند اکتان 50 تا 60 لیتر بنزین را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.پاسخ این موضوع در مواد فعال(active ingredients)که تشکیل دهنده مکمل سوخت است نهفته می باشد که به بررسی این مواد خواهیم پرداخت.

این مکمل ها یا افزودنی هایی باعث افزایش فشردگی سوخت و احتراق دیرتر ولی قویتر داخل موتور می شود و همچنین کارکرد موتور بی صداتر خواهد شد. با جلوگیری از ضربه زدن سوپاپ ها در اثر احتراق ناقص، عمر و بازدهی موتور افزایش می یابد.

 

مواد رایج در ساخت مکمل های بنزین یا اکتان بوستر:

M M T:

در پالایشگاه ها در سراسر جهان برای افزایش اکتان سوخت به عنوان جایگزینی برای سرب (Tetra-Ethyl) استفاده می شود،اما به مراتب با محیط زیست سازگارتر از سرب است و از نظر آلایندگی مضر نمی باشد.این ترکیب فعال در بسیاری از تقویت کننده های اکتان با کیفیت بالا موجود است.

Ferrocene  یکی از ترکیبات آهن است که جایگزین ارزان تر ازMMT است و همچنین به عنوان جایگزینی برای TEL از طریق پالایشگاه های سوخت استفاده می شود، که بیشتر استفاده از آن در کشورهای جهان سوم است. قوانین در اکثر کشورهای جهان اول استفاده از ferrocene را از طریق پالایشگاه های سوخت ممنوع می کند.

علت اکسید شدن ترکیبات آهن در فرآیند احتراق است که به شدت در قطعات سایش ایجاد می کند و باعث افزایش دما قابل توجهی در موتور می شود که به طور قابل ملاحظه ای باعث کوتاه شدن عمر موتور می شود همچنین در سیستم جرقه زنی و شمع ها نیز اثر گذار است.

 

الکلهای آروماتیک:

الکل هایی مانند تولوئن،زایلن،بنزن و غیره در افزایش اکتان سوخت ها موثر هستند،اما مقدار مکمل سوخت افزوده شده شامل الکل به طور قابل توجهی از سایر افزودنی ها بیشتر است.حدودا 10 در صد از کل سوخت شما را باید شامل شوند.

این مواد شیمیایی بسیار سرطان زا می باشد و به راحتی توسط پوست جذب می شوند و یا در آن نفوذ می کنند. هنگام استفاده از مکمل های سوخت استفاده از ماسک صورت و دستکش های محافظ پیشنهاد می شود.

 

اتانول:

اتانول توسط بعضی اتومبیل های مسابقه ایی برای افزایش اکتان استفاده می شود.اگر بخواهید از اتانول استفاده کنید،عوامل متعددی وجود دارد که باید از آن آگاهی داشته باشید.اگر از ترکیب بیش از 10 درصد اتانول (E10) استفاده می کنید،موتورماشین باید برای سوخت جدید تنظیم شود.

موتور به نسبت کمتری از هوا نیاز خواهد داشت که باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد. استفاده از سوخت بیش تر از 50٪ اتانول (E50-E85) برای تزریق سوخت اضافی مورد نیاز موتور، نیاز به انژکتورهای بیشتری خواهد بود.اتانول میتواند از هوا آب و رطوبت جذب کند باعث ایجاد خوردگی، لجن و گرفتگی در سیستم سوخت شود.اگر ماشین برای بیش از چند روز ساکن باشد،توصیه می شود که مخزن سوخت را تخلیه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.