آشنایی با برق صنعتی

آشنایی با برق صنعتی :

برق صنعتی ، به برقی که در صنعت به کار گرفته میشود یا علم و تخصصی که به کاربرد برق در صنعت می پردازد اشاره می کند. البته ، این تعریف گاهی دقیق به نظر نمی رسد زیرا در برق ساختمان ها نیز از ادوات و مدارهای برقی و حتی اتوماسیون صنعتی استفاده میشود ( مانند پمپ های آب و آسانسورها ).

همچنین، قسمتی از اتوماسیون صنعتی هم شامل برق صنعتی می شود؛ زیرا طبق تعریف اتوماسیون صنعتی که به معنی اتوماتیک کردن فرایندهای صنعتی با استفاده از کامپیوتر یا یکسری از ادوات مخصوص است . برق صنعتی یعنی کنترل سه فازی که وارد یک کارخانه یا کارگاه صنعتی می شود.

این کنترل باعث می شود بتوانیم از برق سه فاز برای روشن و خاموش کردن یکسری تجهیزات صنعتی و تامین توان مورد نیازشان استفاده کنیم. در این مقاله تخصصی قصد داریم به مباحثی مانند تعریف برق صنعتی، آموزش تابلو برق صنعتی، PLC ، آموزش کامل برق صنعتی و برق صنعتی درجه یک و دو بپردازیم.

آموزش تابلو برق صنعتی اولین مرحله در آموزش تابلو برق صنعتی ، آشنایی با اطلاعات برق پایه مانند مبانی برق صنعتی، انواع مدارهای روشنایی و کنترل، آشنایی با مدارها و شناخت انواع پارامترها ماننند ولت، آمپر و اهم است . سپس باید با خود تابلو برق، انواع و تجهیزات آن آشنا شد. تابلو برق محفظه ای بسته است که تجهیزات الکتریکی و اتوماسیون برق صنعتی در آن نصب شده و جای داده می شوند.

از جمله کارکردهای تابلو برق ، کنترل دستی یا اتوماتیک یک فرایند صنعتی ، توزیع برق بین تجهیزات صنعتی و اصلاح کردن ضریب توان است.

 

دسته بندی تابلو برق ها به طور معمول تابلو برق ها به روش های گوناگونی دسته بندی میشوند که عبارتند از :

دسته بندی بر اساس نوع عملکرد تابلو دسته بندی بر اساس محل نصب تابلو دسته بندی بر اساس ایستایی تابلو دسته بندی بر اساس ساختمان و شکل ظاهری تابلو در تابلو های فشار ضعیف از یک سری از تجهیزات خاص استفاه میشود که هر متخصص تابلو برقی باید با آن آشنایی داشته باشد.

این تجهیزات شامل : کنتاکتور(وسیله الکترومکانیکی جهت قطع و وصل کردن سه فاز)، کنتاکتور الکترونیکی ، ترانسCT ، کلید اتوماتیک MCCB ، کلید اتوماتیک MCB ، کلید های نشتی جریان، فیوزها ، کلید فیوز، کلیدهای MPCB، ریل، کلید ولتمتر، ترمینتال، بی متال، گلند(در هنگام ورود به تابلو یا خروج از تابلو، از کابل حفاظت می کند)، شینه (برای توزیع فاز در تابلو های برق استفاده می شود)

شینه ارت و نول (برای توزیع ارت یا نول در تابلو استفاده می شود)، مقره (برای عایق کردن شینه ها نسبت به بدنه تابلو استفاده می شود)، داکت (عبور سیم های داخل تابلو از طریق این کانا ل های پلاستیکی انجام می شود )

وایرشو و کابلشو(برای اتصال سر سیم ها و سر کابل ها به ترمینال ادوات تابلو یا به شینه ها، استفاده می شوند)، بست کمربندی و نوار فرم(جهت بستن سیمهای تابلو به یکدیگر و برای نظم بخشیدن به آنها از بست کمربندی یا نوار فرم استفاده می شود)، تایمرها (برای زمان بندی بین قطع و وصل شدن ادواتی مثل کنتاکتور ها از تایمر های الکترونیکی استفاده می شود)، درایوها ،کنتاکتور خازنی، خازن اصلاح و رگولاتور خازنی ( رگولاتور در درگاه ورودی برق نصب شده و میزان توان راکتیو مصرفی کل را اندازه گیری می کند) هستند.

 

تابلو برق از چهار قسمت اصلی تشکیل شده :

قسمت اصلی کلید تابلو تابلوی توزیع تابلوی بانک خازنی تابلوی کنترل یا فرمان کلید اصلی تابلو برق، از نوع MCCB بوده و از طریق سه کابل، برق سه فاز را وارد تابلوی برق می کند. این سه کابل، از طریق حوضچه زیر تابلو وارد تابلو می شوند. حوضچه، محفظه ای با عمق تقریبی 20 سانتی متر در زیر تابلو برق است که جهت قرار گرفتن کابلهای برق تعبیه شده است .

در تابلوهایی که برای کنترل موتور های سه فاز به کار میروند، بایستی از کلیدهای اتوماتیک MCCB به عنوان کلید اصلی تابلو استفاده کرد. آموزش کامل و تخصصی برق صنعتی دوره آموزش تخصصی برق صنعتی به منظور آموزش و تربیت تکنسین های فنی در زمینه پروژه های برق صنعتی طراحی شده است.

آموزش های این دوره شامل مفاهیم اولیه و اطلاعات کاملی در خصوص اصطلاحات و مفاهیم پایه برق صنعتی ، مسائل ایمنی و رعایت اصول و مبانی میشوند. مخاطبین این دوره، صنعتگران، متخصصین، تکنسین های کنترل و همچنین علاقمندان به یادگیری سیستم های کنترل هوشمند هستند.

علاوه بر این، کارکنان واحدهای صنعتی، دانش آموختگان مهندسی و تکنسین های فنی نیز میتوانند از این دوره ها بهره کافی ببرند. این دوره آموزشی به صورت فشرده برگزار شده و شامل آموزش های علمی و عملی است . همچنین، در طی دروه آموزشی از مثالهای واقعی و کاربردی استفاده می شود تا فراگیران درک عمیقی نسبت به این رشته پیدا کنند.

در همین راستا، مرکز آموزش مجازی پارس نیز دوره آشنایی با برق صنعتی را برای علاقمندان ارائه کرده تا از این طریق، با اصول و مبانی و نمونه ها ی عملی برق صنعتی آشنا شده و مهارتهای لازم را کسب کنند

برق صنعتی درجه یک و درجه دو دو

واحد درسی از رشته برق صنعتی هستند که به صورت عملی ، کاربردی و علمی ارائه می شوند. این واحدها به بیان و توضیح تابلو برق های صنعتی و مدارهای قدرت شبیه سازی شده می پردازند.

 

برقکار صنعتی

برقکار صنعتی ماهر فردی است که در برق صنعتی درجه یک و دو مهارت کافی بدست آورده و یک سری از دوره های آموزشی را نیز پشت سر گذاشته بنابراین از عهده کار با تجهیزات و وسایلی مانند ترانسفورماتورهای سه فاز ، شناخت انواع سیستم های کنترل، شناخت و بررسی موتورهای مخصوص، مدارهای کنترل روشنایی و حرارت، توانایی کار با PLC و … بر می آید.

برقکار صنعتی متخصص سیم‌کشی الکتریکی ساختمان‌ها، ماشین‌های ایستگاهی و تجهیزات مرتبط به آن‌ها است. معمولا، برقکار عمومی با سیم‌کشی الکتریکی ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری سروکار دارند در حالی که برقکار صنعتی درگیر سیستم کارخانه ها است.

تیپ های شخصیتی مناسب برقکار صنعتی ISTJ: این تیپ شخصیتی، دقت زیادی داشته و مهارهای فنی خوبی نیز دارد.

ISFJ: این تیپ شخصیتی به جزئیات توجه زیادی دارد.

ESTP : طیف اطلاعات فنی این تیپ شخصیت، خوب است و به خوبی میتواند با ابزارها کار کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.