یک سیستم آسانسور از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

ما انسان ها ده ها سال است که از آسانسور استفاده می کنیم. گرچه اصل اساسی ساده مهندسی آسانسور در طول سالها به همان شکل اولیه باقی مانده است، اما بسیاری از تغییرات کوچک ایجاد شده است تا آسانسور بتواند سواری نرم و ساده تری داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آسانسورها با ما در فنی مگ همراه باشید.

با استفاده از سیستم هایی که تحت کنترل کامپیوتر هستند، راندمان کاری آسانسورها افزایش یافته است و قدرت حمل و نقل بیشتری به آنها داده شده است. در زیر لیست مختصری از قطعات آسانسور را مشاهده می کنید:

  • اتاق آسانسور و شفت
  • موتور و کابل ها
  • جعبه فرمان
  • وزنه تعادل
  • ریل کابین
  • ریل راهنمای وزنه تعادل
  • و بسیاری از قطعات دیگر

شفت و اتاق آسانسور

اتاقک آسانسور، دقیقاً همان چیزی است که شما به آن سوار می شوید. این جز از اجزای سیستم آنسانسور، در درون چاه یا همان تونل و در مسیر ریل ها قرار دارد و به سمت بالا و پایین حرکت می کند. این اتاقک ها می توانند در اندازه های مختلف ساخته شوند که در این صورت می توانند بر روی توان مورد نیاز موتور و قابلیت حمل افراد نیز تاثیر بگذارند.

طراحی اتاق آسانسور به گونه ای است که با حرکت بر روی ریل کمترین لرزش و تکان را داشته باشد، تا برای افراد نگرانی ای به وجود نیاید.

موتور و کابل ها

کابین آسانسور به وسیله چند رشته کابل فولادی بسیار محکم به یک قال حامل وزنه های سنگین برابر 40 درصد وزن ظرفیت کابین متصل است. این وزنه ها تعادل را در حرکت کابین ایجاد می کنند و از اعمال فشار بیش از حد به موتور جلو گیری می نمایند. اتصال در اجزای آسانسور به گونه ای است که کابل های متصل به قاب تعادل و اتاقک از روی قطعه چرخنده موتور گذر کرده اند. در واقع جهت چرخش این قطعه تعیین می کند که کابین به سمت بالا حرکت کند، یا پایین بیاید.

جعبه فرمان یا واحد کنترل

جعبه فرمان یا واحد کنترل در آسانسورها وظیفه درک درخواست های صادره از سوی کاربر و صدور فرمان های لازم را بر عهده دارد. برای مثال هنگامی که شما شاسی احضار را فشار می دهید، جعبه فرمان با توجه به موقعیت آسانسور، تصمیم می گیرد که کابین برای رسیدن به شما باید به سمت بالا حرکت کند، یا باید پایین برود.

اگر بخواهیم در مورد موقعیت مکانی جعبه فرمان و موتور صحبت کنیم، باید بگوییم که این اجزای آسانسور، در اتاقی در بالا ترین طبقه ساختمان واقع شده اند، که اتاق کنترل آسانسور نامیده می شود.

ریل ها و وزنه تعادل

اتاق آسناسور خود یک قطعه سنگین است، حال تصور کنید که تعدادی از افراد نیز بر آن سوار شده باشند. در این وضعیت اگر موتور بخواهد به تنهایی آن را به بالا و یا پایین حرکت دهد، هم به انرژی بی نهایت زیادی احتیاج خواهد داشت و هم اینکه طراحی پیچیده تر خواهد شد. برای رفع این مشکل از یکی از اجزای دیگر آسانسورهای امروزی به نام قاب وزنه تعادل استفاده می شود. این جزء از اجزاء آسانسور نیز مانند کابین بر روی ریل هایی داخل چال آسانسور مستقر بوده و حرکت می کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.