تفاوت های کاربرات و انژکتور

مقایسه بین ماشین های کاربراتی و انژکتوری و کدام یک از اینها بهتر می تواند باشد؟

موتورهای انژکتور

دو نوع سیستم تزریق در موتورهای انژکتور سوخت وجود دارد که شامل :

سیستم سوخت رسانی مستقیم سیستم

سوخت رسانی غیر مستقیم.

جدید ترین نوع سوخت رسانی سیستم سوخت رسانی مستقیم می باشد که توسعه پیدا کرده است اما سیستم سوخت رسانی غیر مستقیم پراستفاده ترین روش می باشد. سیستم سوخت رسانی مستقیم برای موتورهای چهار و دو زمانه طراحی شده و مزیت این سیستم مقدار سوخت و هوا بر اساس مقدار نیاز خودرو اندازه گیری شده و به داخل سیلندر هدایت می شود که اندازه گیری این کار با محاسبات ECU خودرو انجام می شود.

موتورهای کاربراتور

کاربراتور میزان ورود جریان هوا به هر سیلندر را نمی تواند بسنجد و به آن میزان سوخت وارد کند و نسبت سوخت و هوا مقدار مناسبی نخواهد بود و این نسبت تقریبی است.

کاربراتور دارای مسیرهایی است که از طریق آن سوخت وارد محفظه احتراق میشود و میزان این سوخت وارد شده بستگی به مقدار هوایی دارد که میتواند وارد سیلندر شود. موتورهای کاربراتور نسبت به انژکتور قدیمی تر هستند و بیشتر درموتورسیکلت ها استفاده میشود.

کاربراتور از لحاظ نصب ساده تر و ارزان تر است اما هیچ سیستم الکتریکی به آن متصل نیست و سیستم بازگشت سوخت نیز ندارد. برخلاف کاربراتوری در سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری ، سوخت رسانی برای هر سیلندر به صورت جداگانه انجام می‌پذیرد و ECU زمان درست جرقه‌زنی را تعیین می‌کند؛ انژکتوری‌ها، نیرویی در حدود ۱۰% بیشتر از کاربراتوری‌ها تولید کنند و علاوه بر کارکرد نرم‌تر موتور، عکس‌العمل سریع‌تری به پدال گاز داشته باشند.

از لحاظ زیبایی قطعات مکانیکی و الکترونیکی بیشتر در سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری، باعث درهم ریختگی ظاهر موتور در زیر کاپوت می‌شود، به همین دلیل بیشتر سازندگان امروزی با یک کاور پلاستیکی سعی در زیبا‌سازی فضای موتور دارند.

موتورهای کاربراتوری با تغییر ارتفاع مجموعه‌ی کاربراتور و دلکو نیاز به تنظیم مجدد پیدا می‌کنند، اما موتورهای انژکتوری به دلیل داشتن سنسورهای مختلف در تغییر ارتفاع به درستی عمل می کنند. انژکتوری‌ها در سرمای زمستان به راحتی روشن می‌شوند و بر خلاف کاربراتی‌ها دردسری ندارند.

سیستم‌های انژکتوری به دلیل وجود ECU، وجود ایراد در سنسورها را تشخیص داده و با روشن شدن چراغ چِک انجین، راننده را از مشکل با خبر می‌سازد، ولی در کاربراتوری‌ها وجود عیب و ایراد، تنها به‌وسیلۀ نیروی انسانی تشخیص داده می‌شود.

در انژکتوری‌ها، خبری از اهرم ساسات و مشکلات مربوط به خفه‌کردن نیست و در مجموع کاربر پسندتر هستند. به گفته تعمیرکاران سیستم کاربراتور به‌دلیل داشتن اجزاء و پیچیدگی کمتر، خوش‌دست‌تر است سیستم‌ هوشمند عیب‌یابی در انژکتوری‌ها ممکن است گاهی به خوبی عمل نکند و در صورت وقوع چنین مشکلی، رفع عیب تنها به‌وسیلۀ نیروی کارآزموده و صرف زمان بیشتر انجام می‌پذیرد.

انجام تعمیرات و سرویس‌کاری کاربراتور، با داشتن فقط چند مدل ابزار و قطعه‌یدکی به آسانی حتی در منزل قابل انجام است ولی برای انژکتوری‌ها چنین کاری نمی توان انجام داد. کاربراتور در کنار معایبی که دارد، اما به دلیل سادگی و تعمیرات آسان و قیمت ارزان‌تر هنوز به صورت گسترده‌ای در موتورسیکلت‌ها، هواپیماهای سبک و خودروهای باربری تجاری استفاده می‌شود.

در طرف دیگر اما، سیستم‌ سوخت‌رسانی انژکتوری برای هر خودروی مدرن و امروزی لازم است. و در آخر می توان گفت که هزینه تعمیرات در سیستم سوخت رسانی انژکتوری، به دلیل وجود قطعات متعدد الکترونیکی بالا است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.